Variklio dekarbonizacija. Kažkas tikrai bus girdėjęs, kažkam tai naujiena.
Kuo didesnė variklio rida, tuo daugiau anglies ir angliavandenilių nuosėdų susidaro ant daugelio variklio vidinių komponentų, išmetimo sistemoje. Iš esmės tik laiko klausimas, kada šią problemą reikės pradėti spręsti, kartais tai galima daryti šalinant nuosėdas iš pavienių komponentų kaip purkštukai, turbina, EGR ir t.t Arba yra vienas procesas - apimantis bendrą motoro valymą nuo nuosėdų kurį vadiname dekarbonizacija. Kas tai tiksliai yra, ką tai reiškia jūsų transporto priemonės varikliui? Pabandysime apžvelgti.
Kas yra anglis ir kodėl ji susidaro variklyje?
Anglis yra tiesiog anglis, šiuo konkrečiu atveju tai juodų dalelių sluoksnis, kuris nusėda ir kaupiasi įvairiose vidinėse variklio dalyse. Daugiausia anglies nuosėdų susirenka ant įsiurbimo vožtuvų, ant stūmoklių, stūmoklių žiedų, purkštukų paviršių,ant turbokompresoriaus, išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) sistemoje, įsiurbimo angoje. Ir tai, žinoma, atsiranda dėl įvairių priežasčių - kurių realiai sunku arba neįmanoma išvengti. Pvz:
- Aromatiniai angliavandeniliai degaluose
- Geležies dalelės degaluose (dėl priedų, bakų užteršimo ar korozijos, dumblių)
- Prasti nekokybiški priedai
- Start-Stop sistema
- Trumpi atstumai, mažas greitis
- Išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) sistemos
- Netinkamai veikianti karterio ventiliacija
Anksčiau varikliai buvo literaliai užkimšti anglimi, bet važiuodavo, žinoma buvo labai neefektyvūs, neekonomiški. Šiandieniniai motorai gali daug efektyviau deginti oro ir kuro mišinį. Tačiau emisijos standartai kasmet griežtėja, o tai galiausiai lemia naujų komponentų montavimą automobiliuose ir taip dar labiau didina degalų įpurškimo tikslumo reikalavimus. Naujieji motorai yra itin jautrūs taršai. Todėl anglies nuosėdos yra didesnė problema naujame variklyje nei buvo kadanors anksčiau.
Karbonizacijos problema iškilo principe su EGR atsiradimu, o ypač kai ši technologija buvo derinama su tiesioginiu įpurškimu. Tokiu būdu kuras transportuojamas tiesiai į cilindrą, vožtuvai nebesivalo ir EGR juos užkemša. Kita bėda – karterio ventiliacija, arba neveikiantis alyvos garų separatorius, kuris dalį alyvos garų išleidžia į įsiurbimo angą, kurie čia nusėda ir taip pat kaupiasi ant įsiurbimo vožtuvų, dar susimaišo su išmetamosiomis dujomis, o vėliau sukepa su oru. Ir prašau turim riebų sluoksnį anglies nuosėdų kurios niekur savaime nedings.
Kokios yra dažniausiai pasitaikančios problemos kurias įtakoja anglies nuosėdos variklyje?
Dažniausiai pasireiškia tokie simptomai :
- Laipsniškas galios praradimas
- Didėjančios degalų sąnaudos
- Didėjantis dūmų kiekis, taigi ir išmetamųjų teršalų kiekis
- Padidėjęs variklio triukšmas
- Netolygus variklio veikimas, dažnai lydimas greičio svyravimų
Kaip galima spręsti anglies nuosėdų pašalinimą? Čia atsiranda - Dekarbonizacija.
Anglies ir kitų nepilnai sudegusių medžiagų pašalinimo iš variklio vidinių komponentų procesas vadinamas dekarbonizacija. Labiausiai užteršta būna visa EGR sistema, įsiurbimo vožtuvai, vožtuvų lizdai ir aplinkinė įsiurbimo dalis, turbina, viršutinė degimo kameros dalis, stūmoklio paviršius ir išmetimo sistema.
Susikaupusią anglį galima šalinti keliais būdais. Kiekvienas iš žemiau pateiktų metodų turi savo privalumų ir trūkumų.
Dekarbonizacijos būdai
- Dekarbonizacija naudojant specialius rimtus priedus į degalus. Tai paprasčiausias ir prieinamiausias būdas. Išmetamųjų teršalų kiekis paprastai sumažėja arba variklio sūkiai stabilizuojasi ir tolesnė karbonizacija sulėtėja. Procedūra paprasta. Į degalus pilami veiksmingi priedai, kurie kartu važiuojant didesniu greičiu gali palaipsniui deginti susikaupusią anglį. Tačiau kai kuriais atvejais šis metodas gali būti nepakankamas.
- Dekarbonizavimas mechaniniu valymu. Jis dažniausiai naudojamas komponentams, kuriuos galima lengvai išimti, išvalyti ir vėl sumontuoti. Tai EGR sistema ir įsiurbimas, tačiau daugeliu atvejų mechaninis nuosėdų pašalinimas reikalauja laiko ir nemažai pinigų. Taip pat yra pavojus, kad dalys bus sugadintos jas išmontuojant ir vėliau montuojant, tačiau pernelyg užsikimšusiam varikliui kartais tai yra vienintelis efektyvus būdas atsikratyti susikaupusios anglies.
- Dekarbonizacija cheminėmis priemonėmis. Kaip ir ankstesniu atveju, valymas atliekamas siurbiant, kai variklis veikia. Produktai suskaido anglį į lengvesnius angliavandenilius, kurie vėl išeina per išmetimo sistemą. Keletas įperkamų ir efektyvių produktų yra saugūs varikliui ir nekenksmingi aplinkai. Šiuo metodu (su geru efektyvumu) galima atlikti visą dekarbonizacijos procesą net ir savarankiškai, bet ir be brangios įrangos. Tereikia oro kompresoriaus ir slėginio indo dozavimui. Privalumas yra tas, kad visas procesas trunka apie dvi valandas varikliui veikiant tuščiąja eiga. Didžiausias šio metodo privalumas yra tai, kad cheminė medžiaga cilindruose nesudeginama iki galo, todėl lyginant su HHO metodu ji vis dar yra aktyvi ir efektyviai valo turbokompresorių bei visas išmetamąsias dujas, įskaitant ir EGR recirkuliacijos sistemą.
Kokį dekarbonizacijos būdą pasirinkti?
Visi aukščiau paminėti dekarbonizacijos būdai turi savo pagrindimą. Šiek tiek užsikimšę ir užstrigę purkštukai gali puikiai prasivalyti ir su dyzelino ( su JLM diesel Extreme) ar benzino priedais, kurie pagerins jų funkcionalumą ir sumažins variklio dūmus. Jei turite labai užsikimšusį EGR vožtuvą ir įsiurbimą, protinga pagalvoti apie mechaninį valymą, kurį galite naudoti kaip „pirmąją pagalbą“, o tada nuspręsti, ką daryti toliau.
Jei anglies nuosėdos dar tik pradeda formuotis ir smarkiai neišplito, labai tikėtina, kad HHO metodas pasiteisins .
Bet jei variklyje yra susikaupę daugiau anglies nuosėdų arba norite visiškai jų atsikratyti išmetimo sistemoje, galite pasikliauti chemine dekarbonizacija, visai nesudėtingai ir patogiai tiesiog namų garaže su JLM Intake rinkinio pagalba. Kiekvienas vidutinis kvalifikuotas mechanikas, ar šiaip supratimą turintis žmogus gali tai padaryti. Žiūrėkite video žemiau, pamatysite, kad tai nėra sudėtinga.
Trumpas atskirų dekarbonizacijos tipų apibendrinimas ir palyginimas su jų privalumais ir trūkumais
1. Dekarbonizavimas pilant priedą į degalus
Veiksmingų priedų įpylimas į dyzeliną ar benziną turėtų būti atliekamas bent kelis kartus, vieno bako su priedu dažniausiai neužtenka. Ir jūs turėtumėte žinoti, kad tinkama variklio apkrova esant dideliam apsisukimų dažniui taip pat būtina norint, kad šie gaminiai būtų pakankamai veiksmingi. Kai kurie žmonės nusiperka gerą ir kokybišką kuro priedą ir skundžias, "..man čia niekas neveikia". Tai kaip, Jūs norite, kad veiktų? jeigu sunaudojote vieną priedo buteliuką ir jeigu variklis smarkiau užsiteršęs, tai natūralu, kad Jums nesuveiks. Kai vartojate papildus sau irgi geriate juk ne vieną tabletę, kad suveiktų?
- pigiausias sprendimas
- paprastas pritaikymas
- tinka kaip pirmas žingsnis prieš kitą įsikišimą į variklį
- nereikia važiuoti į servisą
- negadina variklio komponentų
Trūkumai:
- mažesnis efektas
- negali pašalinti didelių nuosėdų
2. Mechaninis valymas – rankinis nuosėdų pašalinimas
Atskiri užsikimšę komponentai (įsiurbimo dalys, EGR, DPF filtras arba purkštukai) turi būti išmontuoti ir kruopščiai išvalyti, naudojant valymo priemones, specialią įrangą arba kelių skirtingų metodų derinį. Po valymo dalys vėl surenkamos.
Privalumai:
- esant itin užsikimšusiam varikliui, tai dažnai yra vienintelis tikrai efektyvus būdas
- geri plovimo rezultatai
- rezultatą galite patikrinti vizualiai
Trūkumai:
- būtinas atskirų dalių išmontavimas
- daug laiko reikalaujanti operacija palyginus su kitais
- reikalinga patirtis ir įranga
3. Dekarbonizacija vandeniliu
Vandenilio dujų ir deguonies mišinys patenka į variklį per įsiurbimą. Vandenilis jungiasi su anglimi ir suiręs angliavandenilių mišinys iš variklio pašalinamas per išmetamąsias dujas.
Privalumai:
- valymas neišardant variklio
- procedūros greitis
- priimtina kaina
Trūkumai:
- reikalinga santykinai brangi įranga
- neišvalo išmetimo sistemos, vandenilis pilnai dega cilindruose
- neefektyvus su itin užsikimšusiais varikliais
4. Dekarbonizavimas cheminiu preparatu
Valymo priemonė į variklį patenka įsiurbiant, anglies nuosėdos palaipsniui skyla į angliavandenilių mišinį, kuris iš variklio išeina per išmetamąsias dujas.
Privalumai:
- nereikia išardyti variklio
- gana greitas procesas užtrunka apie dvi valandas
- efektyviai išvalo ne tik įsiurbimą, cilindrus, bet ir išmetimo sistemą
- galite atlikti patys
- nereikia brangios įrangos tik kompresorius ir slėginio indo
Trūkumai:
- kiekvieną kartą valant tenka pirkti naują chemikalų rinkinį
- jis gali būti nepakankamai efektyvus itin užsikimšusiems varikliams
Principe, dekarbonizacija tai išties pigus būdas išlaikyti variklį švarų. Turėtumėt vertinti, kad nuosekliai prižiūrint variklį, dekarbonizaciją reikėtų atlikti kas kokia 50.000km. Tad jeigu imtumėt kaip pvz. "JLM Diesel Intake Extreme Clean Toolkit Pro" jo kaina grubiai 280eur, padalinkime iš 50.000km ir gausime, kad jums kilometro kaina yra 0,0056eur. O efektas beveik garantuojamas, sakome beveik, nes yra išimčių kai motoras tikrai labai smarkiai "užkepęs" ir ten daryk ką nori, bet pagelbės tik rankinis išardytų dalių valymas, bet tokių pasitaiko pakankamai retai.