Rūpinimasis savo automobilio varikliu yra būtinas ir vienas lengviausių būdų tai padaryti yra reguliarius KOKYBIŠKOS ir TINKAMOS alyvos keitimas. Variklio alyva yra jūsų automobilio kraujas – be jos varikliui dirbti neįmanoma. Reguliariai nekeičiate alyvos? Tik laiko klausimas kada varikliui bus padaryta didžiulė žala. Mes skaitome, kad reguliarus alyvos keitimas yra tikrai palyginus pigus, greitas ir vienas geriausių automobilio priežiūros būdų, tad tie kurie to nedaro yra paprasčiausiai labai aplaidūs.
Pradėkime nuo pradžių.
Taigi kam naudojama variklio alyva?
Visi suprantame, kad pagrindinis variklio alyvos vaidmuo yra sutepti judančias variklio dalis kurios liečiasi, taip sumažinama trintis, sumažinamas detalių dilimas, susidėvėjimas. Tepalas taip pat atitraukia šilumą nuo suteptų variklio komponentų, alyva aušinama per karterį, o tada recirkuliuoja per variklį.
Pagrindinės alyvos judėjimo dalys :
- Alyvos karteris - kur laikoma alyva
- Alyvos kanalai - jais alyva juda per variklį
- Alyvos siurblys - palaiko alyvos judėjimą
- Alyvos filtras - pašalina nešvarumus iš alyvos prieš pumpuojant ją per variklį
Be to, variklinėje alyvoje taip pat yra keletas cheminių junginių, kurie pagerina jos veikimą ir padeda išlaikyti jūsų variklį švarų, pašalindami nešvarumus.
Alyva atrodo kaip alyva. Bet joje yra daug visko, įvairių elementų kurie turi savo paskirtį. Įprasti variklinėje alyvoje randami priedai:
- Putų inhibitoriai, apsaugantys nuo putų ir burbuliukų susidarymo
- Korozijos inhibitoriai, apsaugantys nuo rūdžių, suformuojantys apsauginę plėvelę
- Šalčiui atsparus priedas, skirtas pagerinti alyvos sklandumą esant žemai temperatūrai
- Dispersantai/antioksidantai, apsaugantys nuo nešvarumų susidarymo ir kaupimosi ant variklio dalių
- Apsaugančios medžiagos nuo nusidėvėjimo, kurios padeda akimirksniu sutepti variklį užvedus ir sumažina variklio dalių trintį, kurios yra ypač jautrios dėvėjimuisi
- Klampumo indekso gerintojai, pagerinantys alyvos efektyvumą esant ekstremalioms temperatūroms
Pagrindinės alyvos funkcijos variklyje
- Variklio sutepimas. Kai variklio alyva pumpuojama į variklį, ji sutepa judančias vidines dalis, palikdama ant paviršiaus ploną slidžią plėvelę. Ši plėvelė sumažina trintį, sumažindama variklio komponentų kontaktą tarpusavyje. Dėl to sumažėja variklio susidėvėjimas ir pailgėja dalių tarnavimo laikas.
- Pašalinami teršalai. kiekvieną kartą, kai variklis dirba, susidaro šalutiniai produktai ir teršalai, tokie kaip metalo dalelės, suodžių nuosėdos, rūgštys, dulkės bei kiti nešvarumai, kurie realiai gali sugadinti variklį jei būtų nepašalinti. Kai variklio alyva cirkuliuoja, ji surenka šiuos teršalus savyje, neleisdama jiems liestis su variklio komponentais ir taip juos sugadinti. Taip yra dėl dispergentų, kurie dedami į variklio alyvą gamybos metu, todėl ji gali palaikyti variklio vidinę švarą.
- Išlaiko pastovią variklio temperatūrą. Užvedus variklį, jis įkaista, o viena iš variklio alyvos funkcijų yra sumažinti šią šilumą ir perkelti ją kitur. Tiesą sakant, variklio alyva yra atsakinga už iki 40% variklio aušinimo proceso! Ji taip pat palaiko pastovią temperatūrą, nes teka ant paviršių kurių darbinė temperatūra ~130c. Tuomet šiluma paskirstoma alyvos karteryje arba alyvos aušintuve.
- Apsaugo nuo korozijos. Varikliui veikiant įprastai, alyvos danga sukuria tam tikrą barjerą tarp komponentų, apsaugančių juos ir nuo korozijos. Šiuolaikinės variklių alyvos turi priedų, kurie chemiškai neutralizuoja koroziją.
- Gerina variklio efektyvumą. Variklio alyva sandarina mikro tarpus tarp stūmoklio ir cilindro, taip optimizuodama variklio darbą.
Kas atsitiks, jei laiku nekeisite alyvos?
Šiandieniniame pasaulyje kai visi lekia, skuba ir niekada neturi niekam laiko, gali kilti pagunda praleisti alyvos keitimą - "..ai vėliau..kas čia tokio". Bet realiai, paklauskite betkurio meistro ir jums visi atsakys vienodai, kad variklio alyvos nekeitimas laiku yra vienas iš blogiausių dalykų, kuriuos galite padaryti savo automobiliui. Patikėkite tai gali sukelti brangių pasekmių.
Pirmoji problema, su kuria susidursite, yra užterštumas, kuris renkasi visame variklyje. Jūsų alyva palaiko variklį švarų, nes surenka nešvarumus, kurių neturėtų būti, perfiltruoja juos per alyvos filtrą. Kai alyvos filtras užsikemša teršalais, nešvari alyva grįžta atgal į variklį. Kai kaupiasi teršalai, alyva tampa abrazyvinė ir kiekvieną kartą važiuojant, variklyje surenka dar daugiau dalelių, nes tos kurios nepašalintos vis labiau abrazyviai veikia. Laikui bėgant nuo užterštos alyvos susidėvi variklio dalys.
Kaip dažnai reikia keisti alyvą?
Viskas realiai priklauso nuo automobilio ir gamintojo nurodyto keitimo intervalo ir alyvos tipo. Žinoma svarbu ir kaip automobilis ekploatuojamas. Dažniausiai keitimas daromas kas 10.000km, naujasniuose automobiliuose kas 20.000km gali būti ir didesni intervalai, bet kaip minėjome reikia žiūrėti į gamintojo nurodymus.
Alyvų tipai
Visiškai sintetinė alyva
Visiškai sintetinė variklinė alyva, chemiškai sukurta, kad molekulės būtų vienodos. Todėl ji veikia nuosekliau, su mažiau priemaišų nei įprastos alyvos molekulės. Visiškai sintetinė alyva pasižymi didesniu klampumu, geresniu atsparumu korozijai ir oksidacijai. Paprastai tai yra pati brangiausia alyva.
Pusiau sintetinė/sintetinio mišinio alyva
Pusiau sintetinė variklinė alyva yra hibridas, jungiantis sintetinę ir įprastą bazinę alyvą, kad būtų pagerintas atsparumas oksidacijai ir išskirtinės savybės žemai temperatūrai. Tai geras pasirinkimas tiems, kurie ieško pigesnės alyvos.
Mineralinė alyva
Įprasta variklinė alyva gaminama iš neapdorotos naftos žaliavos, kuri buvo rafinuota ir yra įvairių klampumo klasių. Ši alyva dažniausiai naudojama senų modelių automobiliuose, kurie važinėja kasdien ir nereikalauja specialios apsaugos.
Ką reiškia skaičiai ant alyvos? Dažnai glumina
Na vien tik šita tema yra gana plati, tad bandysime kažkaip trumpai apžvelgti. Galima teigti, kad svarbiausia alyvos savybė yra jos klampumas. Pažvelkite į bet kurios alyvos etiketę ir rasite skaičių ir raidžių seriją, pavyzdžiui, 10W-40. Tai yra „klasė“, kuri nurodo tam tikros variklio alyvos klampumą.
Klampumas yra universalus skysčio judėjimo matas. Konkrečiau tai reiškia alyvos atsparumą tekėti tam tikroje temperatūroje. Tai galima suskirstyti į dvi pagrindines charakteristikas: kinematinę ir dinaminę klampą. Jų supratimas padės išsirinkti geriausią alyvą savo automobiliui.
Kinematinis klampumas matuoja vidinį alyvos atsparumą tekėjimui ir šlyčiai veikiant gravitacinėms jėgoms. Kuo mažesnis alyvos klampumas, natūralu - tuo greičiau ji tekės. Kinematinis klampumas taip pat lemia aukštos temperatūros alyvos klasę. 10W-40 klasės alyvos kinematinis klampumas reiškia „40“.
Kitas klampumo matas yra dinaminis klampumas. Dinaminis klampumas yra energijos kiekio, reikalingo objektui perkelti per alyvą, matavimas. Dinaminis klampumas taip pat lemia alyvos klasę žemoje temperatūroje. 10W-40 klasės alyvos dinaminis klampumas reiškia „10W“. „W“ pažodžiui reiškia ang. "Winter" žiema – tai rodo alyvos atsparumą šalčiui užvedant variklį.
Viskas priklauso nuo to, kad kuo mažesnis pirmasis skaičius, tuo mažesnis pasipriešinimas alyvos tekėjimui šaltai užvedus variklį. Ir kuo mažesnis antrasis skaičius, tuo mažesnis alyvos pasipriešinimas tekėjimui normalioje darbinėje temperatūroje. Variklinės alyvos tampa tirštesnės, kai temperatūra vėsta, ir skystėja šylant. Todėl skystesnės ir mažo klampumo alyvos labiau apsaugo esant žemesnei temperatūrai. Tirštesnės ir didelio klampumo alyvos užtikrina didesnę apsaugą esant aukštesnei temperatūrai, todėl geriau tinka vasarai.
Kaip išsirinkti tinkamą variklinę alyvą savo automobiliui?
Dabar, kai žinote variklinių alyvų skirtumus, galite pagalvoti, ar verta keisti alyvą į efektyvesnę. Prieš keisdami alyvos tipus, visada turėtumėte pažiūrėti savo automobilio vadovą, nes naudojant netinkamą variklio alyvą gali kilti problemų.
Naudojant lengvesnę nei būtina alyvą, variklis gali labiau susidėvėti, nes alyva yra per "skysta", kad susidarytų apsauginė plėvelė tarp dalių. Naudojant sunkesnę, tirštesnę alyvą nei reikia, padidės degalų sąnaudos, padidės variklio apkrova ir sulėtės alyvos srautas. Abu atvejai sutrumpins variklio tarnavimo laiką. Geriausia pasitikėti profesionalais kurie tikrai tinkamai išsiaiškins ir parinks pačią efektyviausią ir geriausią alyvą Jūsų automobiliui.
O kokia alyva geriausia dyzeliniam automobliui?
Kalbant apie geriausią alyvą dyzelinu varomam automobiliui, viskas tampa šiek tiek sudėtingiau nei benzininiui. Nors šiaip žiūrint tiek benzininės, tiek dyzelinės variklinės alyvos turi panašią sudėtį.
Skirtumas visų pirma atsiranda dėl skirtingų dyzelinių transporto priemonių išmetamųjų dujų ir išmetamųjų teršalų sistemų. Dyzeliniams varikliams tinkamose alyvose yra pridėta cinko dialkilditiofosfato, kuris sumažina variklio susidėvėjimą ir apsaugo nuo korozijos. Dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų sistemos sukurtos taip, kad galėtų susidoroti su šiuo priedu, tačiau įpylus šios alyvos į benzinu varomą transporto priemonę, būtų sugadintas katalizatorius.
Dyzelinės alyvos taip pat turi daugiau priedų nei alyvos, tinkamos benzininiams varikliams. Dyzeliniai varikliai gamina daugiau atliekų, pavyzdžiui, suodžių, kurios patenka į karterį. Dyzelinių variklių alyvoje esantys papildomi ploviklių priedai juos veiksmingai pašalina. Benzininiame variklyje didesnis šių priedų skaičius sugadintų stūmoklius ir sandariklius, dėl to sumažėtų variklio kompresija.
Galiausiai dyzelinių variklių alyva paprastai turi didesnį klampumą. Benzininiam varikliui būtų sunku pakankamai išjudinti šią alyvą, alyvos siurblys sunkiai ją judintų.
Taigi renkantis alyvą dyzeliniui motorui vistik reikėtų pirma žiūrėti gamintojo rekomendacijas, antra apskritai suprasti ir esamą variklio situaciją. Gali būti atvejis, kad reikėtų rinktis ir kitą alyvos klasę dėl tam tikros variklio būklės, bet tą geriausiai Jums patars Jūsų mechanikas.
Svarbus ir elementarus patarimas - Netaupykite perkant alyvą! Rinkitės geriau brangesnę, bet kokybišką alyvą. Keisti alyvos patiems taip pat nerekomenduosime, nors darbas atrodo tikrai paprastas, vis tik yra niuansų ir neturint reikiamų žinių, įgūdžių galima labiau pakenkti automobiliui nei pagelbėti.