EGR (Exhaust gas recirculation) - išmetamųjų dujų recirkuliacijos vožtuvas arba, trumpai tariant, EGR vožtuvas, į variklio įsiurbimo sistemą siurbia smulkiai išmatuotus išmetamųjų dujų kiekius, kad padidėtų variklio efektyvumas, sumažėtų degalų sąnaudos ir sumažėtų NOx (azoto oksidas).
Kasmet didėjant spaudimui pasaulyje mažinti išmetamųjų teršalų kiekį, EGR vožtuvas vaidina tikrai svarbų vaidmenį. Svarbu žinoti ką jis daro, kodėl genda ir kaip jį pakeisti. Paprasčiausiai dauguma renkasi kelią - atjungti EGR. Taip tai vienas iš būdų, bet jis tikrai nėra geras vien dėl to, kad atjungimas, apėjimas sukurtų sistemų kurios skirtos apsaugoti aplinką yra mažų mažiausiai antihumaniškas ir egoistiškas.
Mūsų nuomone atjungti, išpjauti, "apgauti" automobilių sistemose esančius įrenginius yra nekorektiška. Bet mes nesmerkiame vairuotojų kurie pasirenka tokį kelią, nes dauguma tiesiog NEŽINO kas yra EGR ir kam jis reikalingas. Labiau gal norėtųsi sukritikuoti mechanikus kurie atlieka tokią paslaugą - EGR pašalinimas, prieš tai pilnai ir detaliai nepaaiškinę klientui kokia išvis yra EGR vožtuvo esmė. Pašalinti EGR galime ir mes, čia kliento pasirinkimas ką daryti su jo automobiliu, bet jis turi turėti supratimą kodėl taip daro ir kokios to pasekmės ir jo atsakomybės dėl tokio poelgio.
Kaip veikia EGR vožtuvas?
Pradėkime nuo to, kad beveik 80 procentų oro, kuriuo kvėpuojame, yra azotas ( kas nežino, vertėtų grįžti į biologijos/chemijos pamokas ). Tačiau susidūrus su itin aukšta temperatūra variklio degimo kameroje kuri siekia 1370C°, paprastai inertinės dujos tampa reaktyvios, susidaro kenksmingi azoto arba NOx oksidai, kurie per išmetimo sistemą patenka į atmosferą. Jie yra labai taršūs ir kenkia mūsų aplinkai.
Kad tai sumažinti, EGR vožtuvas leidžia tiksliam išmetamųjų dujų kiekiui vėl patekti į įsiurbimo sistemą, efektyviai keičiant į variklį patenkančio oro cheminę sudėtį. Turėdamas mažiau deguonies praskiestas mišinys dega lėčiau, sumažina temperatūrą degimo kameroje beveik 150C° ir sumažina NOx, taip išmetamosios dujos būna švaresnės.
EGR vožtuvas turi du pagrindinius nustatymus: atidarytą ir uždarytą, nors padėtis gali skirtis. Užvedus variklį, EGR vožtuvas uždarytas. Tuščiosios eigos ir mažo greičio metu automobiliui reikia tik nedidelės galios, taigi ir nedidelio deguonies kiekio, todėl vožtuvas palaipsniui atsidaro - tuščiąja eiga jis gali būti atidarytas iki 90%. Tačiau, kai reikia didesnio sukimo momento ir galios, pvz.,smarkiai aksceleruojant, EGR vožtuvas užsidaro, kad užtikrintų, jog į cilindrą patektų kuo daugiau deguonies.
Be to, kad sumažėtų azoto oksidai, EGR vožtuvai gali būti naudojami mažesniems GDi varikliams, siekiant sumažinti siurbimo nuostolius ir pagerinti degimo efektyvumą.
EGR vožtuvų tipai
Nors yra keli EGR vožtuvų tipai - ankstesnėse variklių sistemose naudojamas vakuuminis vožtuvas, o naujesnės transporto priemonės valdomos elektroniniu būdu - pagrindinius tipus galima apibendrinti taip:
- Dyzeliniai aukšto slėgio EGR vožtuvai nukreipia didelio srauto ir daug suodžių turinčias išmetamąsias dujas prieš patekdamos į kietųjų dalelių filtrą. Nes suodžiai gali susimaišyti su tepalo garais ir to pasekoje sudaryti nuosėdas/dumblą. Tuomet dujos per vamzdį arba vidinius cilindro galvutės kanalus grąžinamos į įleidimo kolektorių. Antrinis vožtuvas taip pat naudojamas siekiant sukurti vakuumą įleidimo kolektoriuje.
- Dyzeliniai žemo slėgio EGR vožtuvai nukreipia išmetamąsias dujas po to, kai jos praeina per kietųjų dalelių filtrą - šios dujos turi mažesnį srautą, tačiau beveik visiškai švarios nuo suodžių. Tada dujos per vamzdį grąžinamos į įleidimo kolektorių.
- Benzino EGR vožtuvai nukreipia išmetamąsias dujas, panašiai kaip aukšto slėgio dyzelino ekvivalentas. Vakuumas, susidarantis suspaudus cilindrą, ištraukia išmetamąsias dujas, o srautą reguliuoja paties EGR vožtuvo atidarymas ir uždarymas.
- Vakuuminiai EGR vožtuvai naudoja vakuuminį solenoidą, kad vakuumas atitiktų diafragmą ir savo ruožtu atidarytų ir uždarytų EGR. Kai kuriuose vožtuvuose taip pat yra grįžtamojo ryšio jutiklis, informuojantis ECU (variklio kompiuterį) apie vožtuvų padėtį.
- Skaitmeniniuose EGR vožtuvuose yra elektromagnetinis arba žingsninis variklis ir daugeliu atvejų grįžtamojo ryšio jutiklis. Šie vožtuvai gauna moduliuotą signalą iš ECU, kad sureguliuotų išmetamųjų dujų srautą.
Kodėl genda EGR vožtuvai?
EGR vožtuvai veikia agresyvioje aplinkoje, todėl laikui bėgant jie susidėvės. Tačiau vienintelė didžiausia gedimo priežastis yra anglies dalelių kaupimasis išmetamosiose dujose išilgai EGR ir įsiurbimo sistemos kanalų. Laikui bėgant tai užkimš vamzdžius, išmetamųjų dujų kanalus ir galiausiai vožtuvo stūmoklio mechanizmą, dėl kurio jis gali užstrigti uždarytoje arba ataidarytoje padėtyse. Gedimus taip pat gali sukelti vožtuvo diafragmos plyšimas ar nutekėjimas.
Į ką atkreipti dėmesį sugedus EGR vožtuvui?
Simptomai, susiję su EGR vožtuvo gedimu, yra panašūs į daugelio kitų variklio valdymo komponentų simptomus, todėl daugeliui technikų EGR gedimai ir toliau kelia galvos skausmą. Tačiau yra keletas požymių, į kuriuos verta atkreipti dėmesį:
- Variklio lemputė "Check Engine": kaip ir daugelyje variklio valdymo komponentų, EGR vožtuvo problema gali rodyti "Cehck engine".
- Variklio veikimo problemos: jei vožtuvas užstringa, transporto priemonės oro ir degalų santykis bus netinkamas, o tai sukels variklio veikimo problemas, pvz., Sumažėjusią galią, prastą greitėjimą ir netolygus veikimas tuščiąja eiga. Tai taip pat gali sukelti turbokompresoriaus slėgio praradimą, dėl kurio turbina veiks sunkiau.
- Padidėjęs NOx išmetimas: kai EGR vožtuvas lieka (užstringa) uždarytas, dėl to aukšta temperatūra degimo kameroje palieka daug nesudegusio kuro išmetamosiose dujose, todėl padidėja NOx išmetimas ir sumažėja degalų naudojimo efektyvumas. Pastebėsite padidėjusias kuro sąnaudas.
- Variklio "daužymasis, beldimas": dėl aukštesnės temperatūros ir azoto oksidų taip pat gali padidėti detonacija ar beldimas, žodžiu būna girdimas variklio triukšmas.
Ką daryti sugedus EGR vožtuvui?
Jeigu turite pakankamai įgūdžių, galite bandyti išimti ir patikrinti EGR būklę patys. Patikrinti tarpines, išvalyti ir t.t
Kitu atveju rekomenduojame vežti į servisą patikrai, ko pasekoje mes tiksliai išsiaiškinsime kokia EGR būklė, ar galima jį sutvakryti ar reikia keisti. Taipogi reikia išsiaiškinti kodėl EGR sugedo ir pažiūrėti ar nėra poreikio dar kažką tvarkyti, ar EGR gedimas neįtakojo ir kitų sisteminių problemų kurias reikėtų spręsti.
Taip pat profilaktiškai rekomenduotume naudoti kuro priedus kurie padės tinkamai prižiūrėti ir apsaugoti EGR nuo suodžių. Priedus galite rasti mūsų el.parduotuvėje
Ar verta panaikinti EGR vožtuvą?
Jeigu atjungsite EGR išspręsite tik tai, kad jis neva nekels galvos skausmo. Bet tokiu atveju kuro mišinys taps nekontroliojamas ko pasekoje padidės temperatūra degimo kameroje. O kaip jau supratome EGR tikslas atvirkščiai - temperatūrą mažinti. Taigi atjungus EGR temperatūra bus didesnė, o dėl aukštesnės temperatūros ir azoto oksido dujų poveikio variklio tepalui, motorui teks dirbti daug sudėtingiau/ekstremaliau (ne tokiais parametrais kaip turėtų). Tepalas netenka savo savybių, nes NOx nukeliauja iki karterio, tuomet vyksta reakcija su tepalu ir jis chemiškai praranda tepimo savybes, tampa klampesnis ir t.t Žodžiu, NOx gerokai blogina situaciją, bus blogesnė cirkuliacija, motoro galva pradės kaisti labiau ir galiausiai turėsime daug rimtesnių bėdų.
Taigi siūlome gerai pagalvoti prieš nsuprendžiant panaikinti EGR. Nes tikėtina, kad "išmušite" variklį iš normalių parametrų ir idealių veikimo sąlygų, labiau teršite aplinką.